Maskiner & Verkstad/Möte 2016-01-25
AGENDA
- Föregående mötesanteckningar
- Status för maskiner
- Stora CNC-fräsen
- X-carve
- Stora pelarborren
- Laserskären
- 3d-skrivarna
- Projekt
- CNC-svarven
- Laserskäraren
- "Möblering"
- Uppmärkning av fri yta
- Ekonomi och inköp:
- Budget
- Önske- och Inköpslista
- Elektronik
- Elektronik- lödstationer?
- Inköp av elektroniktillbehör
- Utbildning:
- X-carveutbildning nästa gång?
Närvaro
Närvarande på mötet var @jonas, Jan(finns ej på Slack :), @jakobii, @lars, @tec, @tor_selden, @johhe, @samiam. Mötet leddes av @tor_selden och anteckningar togs av @jonas.
Budgetfrågor
Budgeten diskuterades, och vi kom fram till att mekatronik-gruppen ansvarar för elektronik-delen av budgeten, som vi annars hade tyckt var svår att sköta för oss. För vår del har vi en V&M-del i budgeten som vi ansvarar. Ursprungligen var vår M&V-del i budgeten 5300:-, men en del har spenderat. I skrivande stund har jag inte koll på exakt vad som är kvar, men jag estimerar ca 4000:-. Detta ska räcka till någon gång under sommaren, då nästa års budget tar vid. Vi kommer troligtvis ha lika mycket i nästa års budget också, om inte mer.
(Jonas anteckning: Inför inköp bör @jonas eller @tor_selden kontaktas först, så att alla inköp går genom en central punkt och det inte blir dubbla inköp. Små inköp sköts lättast genom att den enskilda personen lägger ut pengar, och sedan spar kvitto och får tillbaka pengar via föreningen. @oskarpersson är, om mitt minne tjänar, ansvarig för pengarna i föreningen och är den som ska ha kvittot samt ett kontonummer att betala tillbaka till. Större inköp är det nog kanske bättre om det går genom föreningen, det beror på belopp.)
Inköpslista
Det finns en önskelista på wikin och, åtminstone fram tills mötet, en önskelista på papper i lokalen. Att ha två olika listor är lite knepigt, innehållet måste synkas mellan de två. Det finns en önskan från föreningen att centralisera information på wikin, så det kanske är smidigt om den önskelistan blir "den primära".
Samtliga objekt på önskelistorna gicks igenom och kändes intressanta att införskaffa, men en del torde ha större prioritet än andra. En bandsåg samt strömsladd till den stora pelarborren kom på tal, bland annat. Vi kom överens om att skapa en inköpslista från önskelistan, och att sakerna på önskelistan skulle vi vara öppna för att införskaffa på kort varsel. Det talades också om att göra en uppdelning på saker som är Nice-To-Have's och Must-Have's, som ett sätt att prioritera. Det talades också om att det vore klokt att skaffa verktyg som är "bredag", mer generellt användbara, innan vi införskaffar specialiserade verktyg. Vi pratade också om att köpa begagnat är ett bra sätt för oss att komma undan billigare, särskilt om vi också kan köpa lite äldre maskiner som ibland kan hålla högre kvalitet än nyare maskiner i samma prisklass.
Jan tipsade om Hannäs loppmarknad för inköp av bl.a. handverktyg. Öppet under sommaren.
Status på maskiner
Vi gick igenom samtliga maskiner och diskuterade deras nuvarande status. Sedan kom det på tal hur vi ska sköta sådant. I nuläget har(eller bör iallafall ha) varje maskin en loggbok på plats, där användande, problem och saker som går sönder kan loggas. Dock är det svårt att veta på förhand, innan man åker till lokalen, om en enskild maskin fungerar. Ett bra sätt att hantera det efterlyses, men samtidigt kan det vara svårt att underhålla en sådan lista om vi t.ex. kör någon lösning på wikin.
Vi kom fram till(jag tror detta är en punkt som vi diskuterat tidigare också) att varje maskin borde ha en eller flera kontaktpersoner(alt. ansvariga), som kan lite mer om maskinerna, om de behöver fixas eller strular på något vis. Det är dock lätt att det blir en börda, som kanske borde kompenseras på något sätt. Vi tog upp med @samiam om det kanske kunde kompenseras med en nyckeltagg till den ansvarige, utan att de behöver hålla kvällsöppet som man annars måste. Jan är villig att ställa upp som kontaktperson(alt. ansvarig) för några av maskinerna i träverkstaden, och gruppen är överens om att han verkar kunnig.
Jan föreslog att vi skulle sätta upp lappar vid maskinerna med enkla instruktioner. Saker som en checklista att göra innan / under / efter användning av maskinen, som en påminnelse till de som redan kan och som en enkel guide för de som kanske inte kan men ändå använder maskinen(i de fall då det är en "ofarlig" maskin). Det hade fungerat bra i en liknande situation för honom tidigare, och gruppen var överens om att det verkade som en god ide.
Nästa möte
För att få regelbunden återkoppling och kunna gå vidare med saker i lagom takt, kom vi preliminärt överens om att ha M&V-möten minst varannan månad. Om det behövs kan extramöten givetvis kallas. Inget datum för nästa möte är ännu bokat.
Wiki-dator
Eftersom wikin är ett återkommande verktyg för information, både läsande och skrivande, diskuterades att det vore bra om det fanns en wiki-dator i lokalen. Det finns redan en skrivar-dator, den kanske kan användas eller redan används i det här syftet. Det borde kollas upp.
Projekt
Ett antal projekt som är av särskilt intresse för M&V-gruppen diskuterades.
- Någon slags virkeshylla borde tas fram / införskaffas / byggas. Kanske Jan har några goda ideer här?
- Jan har skissat på en uppdelning av lastkajs-hallen, placering av maskiner och liknande. En ide är att placera maskiner i "kaosordning", där de som för mer väsen placeras längre bort, närmare lastkajsentren. Gruppen tycker det här verkar vara en god ide, och det här borde fortsättas på enligt samma linje som det pågår nu. Jan och @jakobii verkar intresserade?
- Arbetsbänkarna är i användning och borde kanske ytbehandlas på själva skivan, innan den blir för sliten. Det borde redas ut hur, är det möjligt att lacka / olja / bara byta ut ytskivan om den blir sliten?
- Golvet borde märkas upp och delas upp i olika områden, lämpligtvis enligt uppdelningen som diskuteras ovan. Det framkom också att det finns ett förråd i lastkajs-korridoren som vi inte får blockera för, och likaså måste det finnas en passage genom lastkajen till alla in/utgångar så att man kan passera utan problem. Dessa delar måste märkas extra tydligt. @jakobii verkar intresserad av den här saken, och Jan är nog en naturlig part också?
- CNC-maskinen, den stora tunga, borde börja plockas med. Det är svårt att hitta någon som vill driva hela projektet, men gruppen enas om att ett naturligt första steg är att ställa den på plats någonstans och börja med att göra rent den ordentligt, invändigt som ut, och sedan koppla ihop de existerande komponenterna och funktionstesta lite. Förhoppningen är att om saker och ting börjar se lite stiliga och börjar röra på sig, kanske intresset för att bygga klart den ökar. De första stegen borde inte heller kräva särskilt mycket specialkunskap.
Utbildning
Hur medlemmar ska kunna läras upp på maskiner som kräver utbildning, t.ex. x-carve'n eller 3d-skrivarna, togs upp. Att hålla kurser är ett sätt att arrangera det på, ett annat är att kvällsansvariga lär ut maskiner i den mån de har tid när de håller öppet, ett tredje är att medlemmar som redan kan maskinerna hjälper nya användare med de moment som behövs för det de vill göra, som ett sätt att lära ut.
En sak som diskuterades är att ha visa upp vilka medlemmar som är kunniga på vilka maskiner på skärmarna i lokalen, så att medlemmar lättare kan identifiera vem de bör fråga om råd och hjälp, något som annars kan vara svårt att göra.
Action-items
- Prata med styrelsen om det är möjligt att dela ut nyckel-taggar till folk i utbyte mot att de tar ansvar för att underhålla maskiner och hålla dom i väl fungerande skick.
- Sätta upp lappar med enkla instruktioner och checklistor på viktiga saker som måste göras, för de maskiner där det är relevant.
- Kolla upp om skrivar-datorn också är anpassad för att enkelt läsa och redigera wikin.
- Fixa en slideshow med information, bl.a. vem som är kunnig på vilken maskin bland medlemmarna, på en av skärmarna i lokalen.
- Virkeshylla-projektet.
- Lastkajshalls-uppdelnings-projektet, särskilt delen där golvytor markeras upp så det är tydligt vad som placeras var och så att förråd och in/utgångar inte blockeras.
- Kolla upp hur bänkytorna på arbetsbänkarna bör behandlas, om nödvändigt.
- Märka upp golvet i olika ytor.
- Sätta igång att arbeta på CNC-maskinen, göra rent och sätta på plats.
